Ademhalingsoefeningen voor kinderen (vanaf 5 jaar)

Op het eerste gezicht lijkt het misschien merkwaardig. Weten kinderen niet zelf hoe ze moeten ademhalen? Natuurlijk weten ze dat, maar doen ze het ook op de juiste manier?

We worden allemaal geprikkeld door de wereld om ons heen. Bij kinderen en jongeren gebeurt dit in hogere mate. Zij beleven immers bergen nieuwe ervaringen en uitdagingen. Soms kan dit leiden tot piekeren, spanningen, faalangst, verdriet en boosheid. Hoofd en lichaam ervaren stress en het ademhalingssysteem kan gemakkelijk ontregelt raken doordat ze regelmatig in een “vlucht of vecht”-modus zitten. Dit kan leiden tot een chronische hyperventilatie met alle gevolgen van dien.

Kinderen reageren op verschillende manieren wanneer zij stress ervaren. Zij die veel stress momenten ervaren kunnen de meest uiteenlopende (vage) klachten hebben.
Sommigen ervaren hoofdpijn of buikpijn, terwijl anderen problemen ervaren met concentratie en aandacht.
Enkele andere voorbeelden van klachten die waargenomen kunnen worden zijn: extreem druk gedrag, vaak verkouden, moeite met in slaap komen, astmatische symptomen en allergieën.

Een van de simpelste manieren om een kind te helpen leren omgaan met stress is te leren ontspannen. Ademhalingstechnieken helpen in het verbeteren van de fysieke, mentale en emotionele toestand.

Tijdens het traject zie ik u en uw kind drie keer in uw eigen vertrouwde thuisomgeving. Na een korte ademanalyse richting we ons, op een manier die bij de leeftijd van het kind past, op het de diverse gebieden van ademhaling.
Ritme, hoeveelheid en ademgebied worden geanalyseerd en getraind. Door middel van tips en “huiswerk” zal uw kind (samen met uw ondersteuning) de oefening dagelijks doen.
Na ongeveer 5 weken bespreken we de eerste ervaringen en meten we de eerste resultaten. Uiteraard zullen er weer enkele oefeningen bijkomen om de volgende positieve stappen te kunnen maken.
Bij de laatse sessie (circa 3 maanden na aanvang) meten we wederom het resultaat en bespreken we alle oefeningen en toekomstige doelen met elkaar.
Mochten er tijdens het traject vragen ontstaan, dan kan er uiteraard altijd telefonisch contact met elkaar zijn. Een uitbreiding op het traject door middel van extra individuele trainingen is mogelijk.  

Met mijn bekwaamheid in verschillende technieken en hands-on benadering ben ik in staat uw kind te helpen in het vinden van de juiste mentale en emotionele balans.
Niet alleen zijn de technieken gebaseerd op de Buteyko-methode, er zullen ook andere rustgevende en ademhaling verbeterende technieken gebruikt worden.

Voor prijzen: Klik HIER

“Ademhalingsoefeningen voor kinderen optimaliseren de hersenontwikkelingen om zo hun concentratie te verbeteren en de effecten van stress te verminderen”
- Daniel Goleman


Uiteraard zijn de ademhalingsoefeningen geen vervanger van de reguliere huisarts of specialist, maar een complementaire therapievorm.
Het advies is dan ook nooit bedoelt om reguliere behandelingen te stoppen. U dient, indien van toepassing, dan ook altijd te overleggen met huisarts of andere behandelaar(s).