Een revolutionaire ademtechniek die je ademhaling en je sportprestaties verbetert

Na het lezen van het boek “Zuurstof Winst” (Engels: “Oxygen Advantage®") werd ik zeer enthousiast over de nieuwe inzichten en mogelijkheden en ben ik mij verder gaan verdiepen in de methode en heb de instructeursopleiding bij Patrick McKeown (dé wereldwijde autoriteit op gebied van de Buteyko Methode) mogen volgen.
Sinds november 2017 ben ik gecertificeerd instructeur geworden (terugkoppeling van Patrick: "You did a brilliant job with the exam. It is excellent"). Ik ben dan ook gemachtigd om trainingen te geven in de Oxygen Advantage® methode. Klik HIER voor meer informatie over deze methode.

We kunnen weken zonder eten, dagen zonder water maar slechts enkele minuten zonder lucht. Bijzonder genoeg besteden we veel meer aandacht aan wat we eten en drinken en minder aan onze ademhaling. Bij ademhaling letten we eventueel nog wel op de kwaliteit maar bij de hoeveelheid staan we niet stil. Terwijl het juiste hoeveelheid lucht die we zouden moeten inademen essentieel is voor een optimale gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen "lijden" aan (en van) chronische hyperventilatie, wat kan resulteren in allerlei (vage) klachten.

Om te onderzoeken of je over-ademt, beantwoord dan onderstaande vragen. Hoe vaak kun jij "ja" als antwoord geven?

- Adem je soms door je mond als je normale activiteit doet?
- Adem je door je mond als je slaapt? (als je niet zeker bent: word je vaak wakker met een droge mond?)
- Snurk je regelmatig?
- Zit je neus vaak dicht?
- Kun je je ademhaling gedurende rust zien (met name borstademhaling)?
- Zucht (of gaap) je regelmatig gedurende de dag?
- Hoor je jezelf regelmatig ademhalen?
- Ervaar je regelmatig symptomen als: verstopte neus, vermoeidheid, duizelig of lichte hoofdpijn?

Indien je enkele malen "ja" aangeeft, dan heb je de neiging tot over-ademen. Het goede nieuws is dat dit met enige oefening eenvoudig verholpen kan worden met alle positieve uitwerken tot gevolg.
Oxygen Advantage® verbetert je basis ademhaling, wat tot een verbetering voor je gezondheid en algemene conditie zal leiden.
Hoe je gedurende de dag ademt bepaalt ook hoe je ademt tijdens (sport-)activiteiten. Deze methode is dus zeer effectief voor het verbeteren van sportprestaties voor recreanten en topsporters.

Is er ook een eenvoudige zelftest ontwikkeld om vast te stellen of je ademhaling verbeterd kan worden: Body Oxygen Level Test (BOLT).

Om een goede meting te kunnen doen, kun je het beste 10 minuten rusten voordat je aan de test begint. Het ideale moment is ’s morgens, direct na het wakker worden maar het kan op ieder moment van de dag. Lees eerst de instructies nauwkeurig door en zorg dat je een timer bij de hand hebt.

Stap 1: Ga rustig zitten en zorg voor een normale ademhaling.
Stap 2: Na normale inademing (geen extra diepe teug); normaal uitademing en houd de adem in.
Stap 3: Meet met een stopwatch het aantal seconden tot je de eerste duidelijke behoefte voelt om te ademen. (Let op: zodra je weer inademt zou je ademhaling weer normaal moeten zijn -> je zou niet extra in moeten ademen om eventuele ademnood te moten compenseren).
Stap 4: Het aantal registreerde seconden is je BOLT-score.

Uitslag BOLT-score

5 > 10 seconden: Je ademt tussen de 21 en 42 liter per minuut, terwijl we streven naar ongeveer 6 liter per minuut. Dat betekent dat je voor 4-8 personen ademt. De zuurstofafgifte in je lichaam is heel laag omdat je bloed te weinig koolzuur bevat. Een verlaging van je ademvolume kan een aanzienlijke verbetering van je gezondheid en energieniveau opleveren. 

10 > 20 seconden: Je ademt tussen de 11 en 21 liter per minuut, terwijl we streven naar ongeveer 6 liter per minuut. Dat betekent dat je voor 2-4 personen ademt. De zuurstofafgifte in je lichaam is vrij laag omdat je bloed te weinig koolzuur bevat. Een verlaging van je ademvolume kan een aanzienlijk effect voor je gezondheid en sportprestaties opleveren. 

20 > 30 seconden: Je ademt tussen de 7 en 11 liter per minuut, terwijl we streven naar ongeveer 6 liter per minuut. Dat betekent dat je voor 2 personen ademt. De zuurstofafgifte in je lichaam is lager dan gewenst omdat je bloed nog geen optimale hoeveelheid koolzuur bevat. Een verbetering van het ademvolume van 11 naar 6 liter per minuut betekent een verhoging van de zuurstofafgifte in het lichaam tot wel 10%. Dit zal ook zeker een verbetering van je sportprestaties betekenen.

30 > 40 seconden: Je ademt tussen de 5 en 7 liter per minuut. Met deze hoeveelheid zit je rond de “gezonde” 6 liter per minuut. Je ademvolume is dus redelijk tot goed; zeker als je dit niveau weet te handhaven of nog verder verbetert. Wel kunnen er periodes komen waarin je ademvolume door stress groter kan worden. Deze uitslag is dan ook geen garantie voor de toekomst. Preventief de training volgen en (nog) beter leren omgaan met eventuele dagelijkse stress is daarom een slimme investering in je gezondheid. Dit zal ook zeker een optimalisatie van je sportprestaties betekenen.

 

De Oxygen Advantage® methode met 7 wetenschappelijk onderbouwde ademhalingsoefeningen om:

Voor de beginner en de recreant:

Minder snel buiten adem en meer plezier in het sporten
Beter slapen en meer energie
Verbeterde concentratie en focus
Betere afgifte van zuurstof in het hele lichaam
Inspanningsastma te reduceren

Voor de gedreven atleet en professional:

Verbeterde zuurstofopname
Uitstellen van vermoeidheid
Verbeteren van zuurstofafgifte in het hele lichaam
Mentaal sterker worden
Extra trainingsvorm voor je ademhalingsspieren
Inspanningsastma te reduceren

Hoe werkt het?


Interesse? Klik HIER voor data voor het volgen van een workshop. Mocht je vragen hebben of heb je interesse in advies en oefeniingen op maat, neem dan contact met me op.

Klik HIER om op de instructeurspagina van Oxygen Advantage®-pagina in Nederland te komen.

Zuurstofwinst

Zuurstofwinst bestellen?

Oxygen Advantage

Oxygen Advantage bestellen?

Patrick McKeown